
Recensie Hoeveel kunnen we aan van Djûke Stammeshaus
Geschreven door Patrick van den Hanenberg op 22.09.2025
Patrick van den Hanenberg (1953) was 30 jaar theater recensent voor de Volkskrant. Tegenwoordig schrijft hij zijn muziektheaterrecensies voor Het Parool en cabaretrecensies voor de Theaterkrant.
Van diplomaat naar theatermaker
Anderhalf jaar geleden presenteerde Djûke Stammeshaus in het Polanentheater het geraamte van een muzikale voorstelling over haar switch van diplomaat bij de Europese Commissie in Brussel, met migratie en Oekraïne in haar portefeuille, naar theatermaker. Stammeshaus heeft een ‘musicalknop’ die ze al vanaf haar prille jeugd kan aanzetten om gebeurtenissen die op een of andere manier indruk op haar hebben gemaakt om te zetten in een liedje. Haar werkzaamheden in Brussel, waar ze als idealistische twintiger begon (met studies Psychologie, Antropologie en Internationale Betrekkingen op haar cv) vergden veel van haar doorzettings- en incasseringsvermogen. De ‘musicalknop’ werd daarom veelvuldig aangezet. Haar idealisme kreeg klap op klap door de bureaucratie en de politieke werkelijkheid. Dus liet ze haar goedbetaalde baan in Brussel achter zich en koos ze voor haar theaterliefde.
‘Hoeveel kunnen we aan’ is mede door regisseur David Meijer in anderhalf jaar uitgegroeid tot een zeer persoonlijke, intrigerende en inhoudelijk sterke one woman musical, waar Stammeshaus met vernuftige muziekflarden en soepel (soms iets te hectisch) spel kan schuiven van vrolijk optimisme tot bedrukkend pessimisme.
Stammeshaus borrelt nog van nieuwe musicalideeën, en het was te begrijpen dat Daniël Cohen, dé man van inventief, nieuw musicalrepertoire, bij de première in Bellevue in de zaal zat. Djûke Stammeshaus is een absolute musicalbelofte
Over Djûke Stammeshaus
Djûke (1992) werkte in de diplomatie bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken, de Europese Commissie en als vertegenwoordiger van Nederland op dossiers als Oekraïne, Rusland, Oost-Europa en Afrika. In 2022 besloot ze het roer om te gooien en theater te maken – met dezelfde inzet, maar voor een ander publiek. Van kinds af aan stond Djûke op het podium, waaronder bij Toneelgroep Amsterdam. Hoeveel kunnen we aan is haar eerste eigen voorstelling: authentiek, urgent en met politieke zeggingskracht. Ook schrijft ze een musical genaamd BORDERS.