Amadeus

AMADEUS


JEROEN KRABBÉ VIERT 40 JARIG ACTEURSJUBILEUM

Speelperiode: 2 t/m 19 mei en 28 september t/m 8 december 2005
Première: 9 oktober 2005
Luxor Theater, Rotterdam


Met de rol van componist Antonio Salieri in het toneelstuk AMADEUS van Peter Shaffer viert Jeroen Krabbé zijn 40-jarig acteursjubileum. Naast Krabbé speelt cabaretier Marc-Marie Huijbregts de rol van Wolfgang Amadeus Mozart en is Tjitske Reidinga Mozart’s geliefde Constanze Weber. De zeven musici van het gelegenheidsensemble onder leiding van Laurens de Boer nemen de overige toneelrollen voor hun rekening. Deze muziektheatervoorstelling van BOS Theaterproducties in een nieuwe vertaling van Carel Alphenaar en Arthur Belmon is een aantrekkelijke opmaat naar het Mozartjaar 2006, waarin wordt herdacht dat Mozart 250 jaar geleden werd geboren. De regie is in handen van Matthijs Rümke.

Amadeus is een ingenieus spel van geruchten en werkelijkheid. Antonio Salieri is de succesvolle Weense hofcomponist die terugkijkt op zijn leven en de laatste jaren van het leven van Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791). Het stuk is een verantwoording van Salieri aan het nageslacht, aan de 'Geesten van de Toekomst', zoals hij het zelf omschrijft. De scènes die hij oproept, de muziek die hij zich herinnert, van zichzelf en van Mozart, alles is onderhevig aan de vertekening die de tijd aanbrengt. Amadeus is geen documentaire over het leven van Mozart, maar een zorgvuldig gecomponeerd muziektheaterstuk waarvoor schrijver Peter Shaffer zich heeft laten inspireren door bestaande brieven, biografieën en composities.

Trailer



Foto's

Open grote versie Open grote versie Open grote versie Open grote versie Open grote versie Open grote versie 

Recensies / Quotes

“Het publiek wordt verleid om in het denken en voelen van Salieri mee te gaan, en dat gebeurt dermate geraffineerd en charismatisch dat het hem ook nog op een kaal toneel zou zijn gelukt."
Algemeen Dagblad
11 november 2005

“Prachtig is ook de muziek geïntegreerd: Mozart-fragmenten in originele bezetting. Een productie die op Broadway niet zou misstaan. Sterker nog: verzorgder en creatiever is dan je doorgaans in deze New Yorkse uitgaanswijk aan toneel zult aantreffen.”
Algemeen Dagblad
11 november 2005

KRABBÉ-HUIJBREGTS PERFECTE COMBINATIE IN ‘AMADEUS’
Leeuwarder Courant
3 november 2005

Hoe langer Huijbregts over het podium dartelt, hoe meer je van hem gaat houden en hoe harder Mozarts tragische dood aankomt.
Leeuwarder Courant
3 november 2005

Amadeus is één grote bekentenis van Salieri, die zich afwisselend tot het publiek, zijn medespelers en God wendt. Jeroen Krabbé – na twintig jaar film terug op het toneel – speelt die rol weergaloos.
Leeuwarder Courant
3 november 2005

Tjitske Reidinga vindt in haar rol van Mozarts echtgenote Stanzi het perfecte midden tussen de aanpak van de beide mannen. Samen met de zeven musici – die de overige toneelrollen voor hun rekening nemen – maken ze van 'Amadeus’ een theaterbelevenis, die de vergelijking met de met Oscars overladen film moeiteloos doorstaat.
Leeuwarder Courant
3 november 2005

'Amadeus': een feest
BN de Stem
28 oktober 2005

“Met een sublieme Jeroen Krabbé in de rol van Salieri en een onverwacht ontroerende Marc-Marie Huijbregts als Mozart."
8weekly
21 oktober 2005

“Het leek van te voren nogal een waagstuk: het doorgewinterde zwaargewicht Krabbé tegenover de nogal jankerige cabaretier Marc-Marie Huijbregts als Mozart. (…)Maar in het tweede deel verandert Amadeus van toon en koers. De lolligheid maakt plaats voor tragiek, de onderbroekenlol voor ernst. De muziek wordt van een onderbreking van de plot tot een sfeervolle ondersteuning van het verhaal. In plaats van variété, wordt dit een aangrijpende avond theater.”
8weekly
21 oktober 2005

AMADEUS IS GROOTSE TONEELHAPPENING
Stentor/Apeldoornse Courant
21 oktober 2005

“Jeroen Krabbé treft de kwelling die Salieri door zijn jaloezie ondergaat voorbeeldig. Is duivels in zijn confrontatie met God en louche in zijn kruiperijen aan het hof. (…) Salieri’s monoloog wordt gestoffeerd met bont gekleurde Mozart taferelen. Marc-Marie Huijbregts is een prachtige ‘poep, pies en schijt’ infantiele Mozart: springerig, hoge kirrende geluidjes, olijke blikjes. Een kruitvat vol onverwachte erupties.”
Stentor/Apeldoornse Courant
21 oktober 2005

PRACHTIGE AFSCHUW OP HET GEZICHT VAN ANTONIO SALIERI
Trouw
12 oktober 2005

“Krabbé is een indrukwekkende Salieri. Je gaat mee in zijn biecht, zijn herinneringen, de feiten zoals hij ze je voorhoudt overtuigen. Want daar zitten we eigenlijk naar te kijken: een reconstructie, waarin Mozart, zijn vrouw Constanze – een mooie, uitgebalanceerde rol van Tjitske Reidinga, de keizer, de intendant en anderen als een soort geestesverschijningen figureren.”
Trouw
12 oktober 2005

“Het kleine driftkikkertje Amadeus, dat heerlijk kan drammen en dreinzen, lijkt op het lijf geschreven van cabaretier Marc-Marie Huijbregts. Kirrend, giechelend en kinderlijk naïef laat Huijbregts zijn Amadeus over het toneel buitelen. (…)Het mooist zijn de momenten dat Amadeus op de voorgrond staat. Zie dan de afschuw op het gezicht van Salieri. Prachtig. Dat alleen al maakt Amadeus meer dan de moeite waard.”
Trouw
12 oktober 2005

KRABBÉ MAAKT MUZIEK VAN SALIERI’S TEKSTEN
Volkskrant
11 oktober 2005

“Krabbé speelt de rol van Salieri alsof deze voor hem is geschreven. Ruim twintig jaar heeft deze toneelspeler niet op het podium gestaan, maar hier bewijst hij zich subliem tekstacteur. Hij maakt muziek van de vele lappen tekst die hem door Shaffer zijn toebedeeld.”
Volkskrant
11 oktober 2005

“De rol is eerder gespeeld door Willem Nijholt, die dat deed met een effectief, giftig soort venijn. Krabbé is veel aardser, eerder getergd dan verslagen, maar niet minder dramatisch. Hij is de motor van deze productie.”
Volkskrant
11 oktober 2005

"De vormgeving van de flashbackscènes is zelfs wondermooi: surrealistisch, een tot leven gekomen beeldengroep van Meissen-porcelein met een niet minder overtuigend acterende Marc-Marie Huijbregts als het fel gekleurde schrikbeeld Mozart.”
Algemeen Dagblad
11 oktober 2005

Klinkende rentree Jeroen Krabbé
Telegraaf
11 oktober 2005

“Zijn rentree is een klinkend genoegen. Krabbé beheerst het podium en zijn rol met een aangename combinatie van talent en gelouterd vakmanschap. Salieri’s wrok en jaloezie, zijn verraderlijke dubbelhartigheid en zijn gevoel voor schoonheid krijgen het volle pond.”
Telegraaf
11 oktober 2005

“Wie in Marc-Marie Huijbregts een Mozart heeft gezien, verdient een schouderklopje, want die rol past hem als een handschoen. Huijbregts speelt hem met een hartveroverende losheid, terwijl het hem ook lukt om de tragiek invoelbaar te maken van Mozarts pijnlijke laatste levensfase. Tjitske Reidinga, als Mozarts vrouw Constanze, slaagt daar eveneens in.”
Telegraaf
11 oktober 2005

HUIJBREGTS ZORGT VOOR KIPPENVEL MET KRABBÉ
Roze Rijk
11 oktober 2005

“Marc-Marie Huijbregts verovert als Mozart alle harten. Hij heeft ‘dat lichte’ en vlotte wat vaak bij acteurs geroemd wordt. Ook heeft Huijbregts de humor die deze Mozart-rol nodig heeft. Serieuzer blijkt hij het ook te kunnen, vooral op het einde, als Mozart nog een zielig hoopje ellende is, laat Huijbregts zien wat hij kan. Tijdens een conversatie met het publiek blijkt maar weer dat hij als cabaretier erg goed is, maar als de dood van Mozart onafwendbaar lijkt wordt hij steeds overtuigender als drama-acteur. Het is bijna jammer dat Mozart dood gaat: het smaakt naar veel meer.“
Roze Rijk
11 oktober 2005

INDRUKWEKKENDE AMADEUS*****
Algemeen Dagblad
11 oktober 2005

“Jeroen Krabbé speelt de schitterende rol van de jaloerse Weense hofcomponist Antonio Salieri in de voorstelling Amadeus. (..) De toneelversie van Amadeus kan moeiteloos wedijveren met de wereldberoemde verfilming door Milos Forman uit 1984. Het oorspronkelijke script van de Engelse schrijver Peter Shaffer munt uit door sublieme compositie.”
NRC
10 oktober 2005

“De kostumering is uitzinnig met rode pruiken en een vloekende, knaloranje jas voor Marc-Marie Huijbregts. Jeroen Krabbé is op zijn best wanneer hij de vuist balt tegen God die Salieri confronteert met zijn middelmatigheid. Amadeus is zowel psychologisch drama als feestelijk muziektheater.”
NRC
10 oktober 2005

“In wezen is het stuk één lange nachtmerrie van de Oostenrijkse hofcomponist, die ’s nachts aan zijn demonen zijn haat opbiecht voor die briljante, maar o zo irritante Mozart. (…) Jeroen Krabbé speelt Salieri van binnenuit als een man die tot in het diepst van zijn ziel gekrenkt is.”
Parool
10 oktober 2005

“Amadeus heeft een hoop geestige momenten en leuke vondsten er klinkt mooie muziek en de sprankelende nieuwe vertaling laat zien dat het nog steeds een mooi stuk is over de allesverterende jalousie de metiér.”
Parool
10 oktober 2005


EXTRA INFO

SALIERI’S VLOEK AAN GOD ALS TRAGI-KOMEDIE MET HEMELSE MUZIEK
Als de jonge Wolfgang Amadeus Mozart aan het Weense hof wordt geïntroduceerd maakt hij met zijn goddelijke muzikale talent grote indruk. Mozart gedraagt zich brutaal en ongemanierd. Maar waarom heeft God juist hem een dergelijk groot talent gegeven, vraagt Salieri zich af en hij wordt zich bewust van zijn eigen middelmatige talent. Verteerd door afgunst en jaloezie probeert hij het schepsel dat hem bedreigt te vernietigen. Salieri drijft Mozart tot de rand van krankzinnigheid.

JUBILEUMPRODUCTIE JEROEN KRABBÉ 40 JAAR ACTEUR
Krabbé (1944) speelde in de zeventiger jaren succesvolle voorstellingen met o.a. Mary Dresselhuys, Guus Hermus, Anne-Will Blankers en Linda van Dyck. Langzamerhand ontwikkelde hij een indrukwekkende carrière als filmacteur in tientallen films. Eerst in Nederland en later ook internationaal waar onder Prince of Tides (1991) met Barbra Streisand en The Fugitive (1993) met Harrison Ford. Zijn grootste rol in de internationale film was die van slechterik in de James Bond-film The Living Daylights (1987). In 2000 regisseerde Krabbé de film Left luggage en in 2001 volgde de prestigieuze verfilming van Harry Mulisch' meesterwerk De Ontdekking van de Hemel tot The Discovery of Heaven. Naast zijn beroep als acteur is Jeroen Krabbé zich steeds meer bezig gaan houden met schilderen. Hij vertegenwoordigt de derde Krabbé-generatie kunstschilders. Zijn zoon Jasper (1970) vormt intussen de vierde generatie kunstschilders.

De toneelvoorstelling Amadeus werd voor het eerst in 1979 door The National Theatre in Londen opgevoerd en werd wereldwijd een groot succes. Het stuk vormde de basis voor de filmversie van Milos Forman in 1984 met F. Murray Abraham en Tom Hulce in de hoofdrollen. Deze bioscoophit werd bekroond met acht Oscars.

Credits

Tekst: Peter Shaffer Vertaling: Carel Alphenaar, Arthur Belmon Regie: Matthijs Rümke Spel Salieri: Jeroen Krabbé Wolfgang Amadeus Mozart: Marc-Marie Huijbregts Constanze Weber: Tjitske Reidinga Composities, Arrangementen, Muzikaal leider: Laurens de Boer Rolverdeling muzikanten Viool / Orsini: Alexandre Mota Kanji Viool / Van Swieten: Paulus van Kruijssen Altviool / Katherina Cavalieri: Vlatka Peljhan Altviool / Von Strack: Roderik von Maltzahn Cello / Keizer: Carel Alphenaar Piano / bediende Salieri: Laurens de Boer Slagwerk / bediende Salieri: Martijn Krijnen Decorontwerp: Sanne Danz Kostuumontwerp: Arien de Vries Lichtontwerp: Gé Wegman Dramaturg / Regieassistent: Caspar Nieuwenhuis


CONTACT

ZEEBURGERDIJK 84
1094 AG AMSTERDAM
020 - 42 11 221
INFO@BOSTHEATERPRODUCTIES.NL



VOOR DE PERS
VOOR THEATERS
BOS BUSINESS
ANBI INFORMATIE



WEBSHOP
ARCHIEF
REPETITIERUIMTE
PRIVACYVERKLARING